سایت بررسی اتفاقات گرافیکی ایران و جهان

در این بلاگ به بررسی آخرین اطلاعات منتشر شده در حوزه طراحی گرافیک و خلق هویت برند و برندسازی می پرددازیم

سایت بررسی اتفاقات گرافیکی ایران و جهان

در این بلاگ به بررسی آخرین اطلاعات منتشر شده در حوزه طراحی گرافیک و خلق هویت برند و برندسازی می پرددازیم

طراحی آرم و لوگو به زبان ساده

شنبه, ۲۳ فروردين ۱۳۹۹، ۱۲:۳۲ ب.ظ | rozi mohammadpoor | ۰ نظر

لوگو که با نام های دیگری همچون سمبل ، آرم ، نماد ، نشان نیز مورد استفاده قرار میگیرد ، نشانه و مشخصه یک برند میباشد که باید منحصر به فرد باشد و یک عضو جدانشدنی در بخش برندسازی میباشد و لازمه ی هر کسب و کار کوچک یا کسب و کارهای بزرگتر ، شرکت ها یا سازمان ها میباشد. نقطه قوت هر لوگو ، میزان جذب طرح و نماد و موشوع برند در ذهن بیننده میباشد که در عین منحصربه فرد بودن ، لوگو باید موضوع و مشخصات برند را نیز عنوان کند. در حقیقت هویت بصری برند و محصولات سازمان و شرکت ها با لوگو معرفی میشوند. برای طراحی آرم مناسب باید با انواع لونو و سبک هایی که در طراحی آرم و لوگو استفاده میشود ، آشنا باشید. هر یک از سبک های طراحی لوگو کاربردهای خاص خود را دارند و نمیتوان از هر یک در طراحی هر لوگویی استفاده کردو باید با استانداردهای هر یک از سبک ها آشنا شوید.

ویژگی لوگو خوب

هنگامی که قصد انتخاب و طراحی آرم برای کسب و کار و برند خود هستید باید به نکاتی توجه داشته باشید که این نکات در کنار خلاقیت و زیبایی باید در طراحی آرم و لوگو شما وجود داشته باشد و یک لوگو باید استانداردهای زیر را داشته باشد.

1. مفهوم برند و کسب و کار باید در یک نگاه توسط بیننده مفهوم شود و خصوصیات و مشخصات برند باید در طراحی آرم آن مشهود باشد. استفاده از نام برند بستگی به نوع و تکنیک طراحی لوگو بستگی دارد ولی به کار بردن نام برند به معروف کردن لوگو کمک می کند.

2. لوگو باید در قابلیت استفاده در سایزهای مختلف را داشته باشد و به صورت کاملاً لایه باز طراحی شده باشد. ممکن است شما بخواهید از لوگو در تصاویر مختلف و در سایزهای مختلف بهره ببرید پس باید لوگوی شما نیز به گونه ای طراحی شده باشد که در سایز های مختلف دچار افت کیفیت نشود.

3.در طراحی لوگو خلاقیت و سلیقه در نظرات و ایده های صاحب برند اهمیت بالایی دارد اما لزوم اجرای آنها درصورتی امکان پذیر است که با استانداردهای طراحی لوگو منافاتی نداشته باشد.

4. لوگو باید ماندگار و پایا باشد. لوگو نشان برند و سازمان شما است و نمیتوانید هر زمانی که بخواهید ، آن را تغییر دهید پس باید یک لوگو را برای عمر برند خود در نظر داشته باشید ؛ تغییر بیش از اندازه لوگو ، باعث عدم اطمینان بیننده و مشتری شما میشود.

5. لوگو باید ساده باشد. لوگو در عین حال که باید ویژگی برند و سازمان را شامل شود و مشخصات آن را به بیننده انتقال دهد ، نباید خیلی شلوغ و پیچیده به نظر برسد. لوگو باید تفکرات ساده برند برای بیننده باشد.

6. لوگو باید و باید منحصربه فرد باشد. تکراری بودن لوگو و تقلید کردن از یک لوگوی معروف و معتبر اصلاً کمکی به برند شما نخواهد کرد و باعث محبوبیت و معروفیت شما نمیشود و حتی اگر هم به معروفیت برسد ، برند شما را با نام و لوگو آن برند معروفی که تقلید کرده اید میشناسند و این برندسازی شما را نابود میکند.

7. رنگ لوگو باید با دقت توسط طراح گرافیک انتخاب شود. لوگو باید براساس یک تم رنگی خاصی طراحی شود و استفاده از رنگ های بیش از اندازه برای هر لوگویی مناسب نیست باید براسا تئوری رنگ انتخاب شود. لوگو خوب لوگویی است که قابلیت طراحی و استفاده به صورت سیاه سفید یا تک رنگ و به صورت رنگی را داشته باشد. لوگو باید خوش ترکیب باشد و ترکیب رنگ های درستی به کاربرده شود.

8. لوگو باید برای عموم مردم قابل فهم باشد و مفهوم لوگو قابل درک باشد. در صورتی که هدف ، کسب و کارهای بزرگی میباشد باید جنبه های بین المللی لوگو را نیز درنظر گرفت و قابل فهم بودن آن در استفاده از زبان و ملیت های گوناگون را نیز باید توجه داشته باشید.

لوگوتایپ

 

 

 

نمونه ای از سبک و تکنیک طراحی آرم میباشد که مشخصه اصلی آن استفاده از کلمات در طرح لوگو میباشد ، حداکثر کلماتی که در این نوع طراحی استفاده میشود سه کلمه میباشد که معمولاً هم نام برند ، سازمان یا شرکت موردنظر میباشد. در این طراحی هیچگونه تصویری یافت نمیشود و لوگو بر اساس کلمات طراحی میشود. نحوه چینیش کلمات و تعیین رنگ و سایز متون اهمیت بسیاری خواهد داشت. لوگو تایپ یا لوگو نوشتاری مورد استفاده اکثر سازمان ها و شرکت ها میباشد و لوگو شرکت های سونی ، سامسونگ ، فیسبوک نیز از این نمونه میباشد.

مونوگرام

مونوگرام سبکی از طراحی لوگو میباشد که محور اصلی طراحی آن ، استفاده از حرف میباشد و تقریباً شبیه به لوگو تایپ میباشد اما در لوگو تایپ از کلمات استفاده میشد اما در مونوگرام لوگو از حرف تسکیل میشود و در این نمونه هم از تصویر و آیکونی استفاده نمیشود. عموماً مونوگرام برای برندها و موسسات و شرکت هایی مناسب است که یا نام های طولانی دارند و قصد دارند از علائم اختصاری در لوگو خود استفاده کنند. حداکثر تعداد حروفی که در لوگوهایی با این سبک دیده شده ، دو تا سه حرف میباشد. لوگو شرکت HP و شرکت LG از نوع مونوگرام هستند.

لوگو تصویری

 

 

 

لوگو تصویری یا به اصطلاح پیکتوگرام ، به لوگوهایی گفته میشود که در طراحی آن از نمادهای بصری ، تصاویر و آیکون ها استفاده شده باشد. برخلاف دو حالت قبلی یعنی لوگوتایپ و مونوگرام ، در طراحی پیکتوگرام از حرف یا کلمه استفاده نمیشود و مفهوم برند فقط باید با طراحی تصاویر و اشکال قابل تشخیص باشد. البته در حالت تخصصی لفظ پیکتوگرام با لوگوهای تصویری با هم متفاوت میباشد زیرا پیکتوگرام عموماً به طرح هایی همچون آیکون که معنی عمومی دارند گفته میشود. نمونه های لوگو تصویری میتوان به لوگو اپل ، توئیتر ، بنز اشاره کرد.

مسکات

کاراکتر گرافیکی یا مسکات از سبک های طراحی لوگو میباشد که در موارد خاص تری مورد استفاده قرار میگیرد و طراحی آن حساسیت بالایی دارد. در طراحی لوگو به سبک مسکات ، لوگو بر اساس یک شخصیت انسانی ، شخصیت حیوانی یا شخصیتی تخیلی طراحی میشود و به عنوان نماد از آن یاد میشود. نمونه های آن را میتوان به نماد های عروسکی در انواع مسابقات جام جهانی یا المپیک اشاره کرد.

امبلم

سبک امبلم ، سبکی خاص برای طراحی لوگو میباشد که استفاده از این سبک نیز برای موارد ویژه ای کاربرد دارد و عموماً برای برندهایی با قدمت بالا از این سبک اصتفاده میشود که ترکیبی از سبک لوگوتایپ و طراحی گرافیکی میباشد که میتوان سبک امبلم را زیرمجموعه لوگوهای ترکیبی نیز بیان کرد. لوگوهایی که ترکیب لوگو تصویری و لوگوتایپ باشد ، امبلم گفته میشود.

 

لوگو ترکیبی

لوگو ترکیبی همانطور که از نام آن نیز معلوم است ، از ترکیب سبک های مختلف طراحی لوگو استفاده میشود که میتوان از چندین تکنیک به طور همزمان در لوگو استفاده کرد. رایج ترین نوع ترکیبی لوگو ، استفاده از لوگو تایپ و لوگو تصویری میباشد که در حقیقت لوگو شامل یک تصویر که بیان کننده برند است به همراه نام سازمان یا برند میباشد. ترکیب سایر سبک ها نیز کاربردهای زیادی را دارند. لوگو آدیداس ، پپسی ، سیسکو نمونه های لوگو ترکیبی است.

لوگو موشن

لوگو متحرک یا لوگوموشن یکی از موضوعات طراحی گرافیک میباشد که هیچ ارتباطی با انواع سبک های طراحی لوگو ندارد بلکه نحوه اجرا یا نحوه نمایش لوگو به صورت متحرک و انیمیشنی میباشد که پس از طراحی لوگو صورت میپذیرد و مورد استفاده اکثر سازمان های آموزشی و سازمان های تبلیغاتی میباشد. از موارد استفاده لوگوموشن میتوان در اینترو یا اول و آخر تیزرهای تبلیغاتی و انیمیشن ها اشاره کرد. هدف از طراحی لوگوموشن ، برندسازی و تحت تاثیر قراردادن مشتری به نام و برند میباشد که نقش تبلیغات را برای برند شما ایفا میکند. لوگو موشن ها فایل های ویدیویی چندثانیه ای به همراه صدا هستند که به دو صورت فلت یا سه بعدی طراحی میشود.

 

منبع: https://graph30t.ir/service/logo-design

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی